Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα (9.1.15.7.2.9)

Η προσέγγιση της Επιχειρησιακής Έρευνας στη Μοντελοποίηση. Μορφοποίηση Προβλημάτων Επιχειρησιακής Έρευνας και Μελέτη περιπτώσεων. Ανάλυση προβλημάτων Γραμμικού Προγραμματισμού (LP). Γραφική επίλυση προβλημάτων LP. Επίλυση προβλημάτων LP με τη μέθοδο Simplex. Επίλυση προβλημάτων LP με χρήση υπολογιστικών πακέτων. Περιθώριες μεταβλητές. Θεωρία Δυϊσμού και ερμηνεία της. Ανάλυση ευαισθησίας. Το πρόβλημα της Μεταφοράς. Το πρόβλημα του σχεδιασμού και ελέγχου επιχειρηματικών σχεδίων με ή χωρίς περιορισμένους πόρους. Προβλήματα Ακέραιου προγραμματισμού. Έλεγχος Αποφάσεων κάτω από συνθήκες αβεβαιότητας. Κριτήρια αποφάσεων. Δένδρα αποφάσεων. Έλεγχος – διαχείριση αποθεμάτων. Βέλτιστο μέγεθος και σημείο παραγγελίας με ή χωρίς αβεβαιότητα στη ζήτηση. Θεωρία ουρών Αναμονής. Συστήματα εξυπηρέτησης με διαδικασία εισόδου και χρόνου εξυπηρέτησης οποιαδήποτε κατανομή και έναν ή περισσότερους εξυπηρετητές.

Introduction to Operational Research (9.1.15.7.2.9)

Pre requisites: Mathematics, Statistics and Probability Theory to the level of an introductory course is required. In particular, students should have covered elementary distribution theory and the Poisson Process, and have knowledge of linear algebra sufficient to handle matrix inversion. Students must be prepared to use computer packages when required.

Core syllabus: An introduction to all the main theoretical techniques of Operational Research.

Content: Operational Research approach to modeling. Formulation of OR problems and case studies. Analysis of Linear Programming models. Graphical modeling and solution. Simplex Method. Solution by using computer packages. Slack variables. Duality theory. Interpretation of Duality. Sensitivity Analysis. Transportation Problem. Project evaluation and management with or without limited resources. Integer programming. Decision making under uncertainty. Decision criteria. Decision trees. Inventory control and management. Economic order quantity and reorder point with or without uncertain demand. Queuing Theory. Dynamics of a queuing system with interarrival time and service time coming from any probability distribution, for a single or multiple servers.

website hit counter